مشاوره روانشناسی راحله هنری

سرد مزاجی زن ها

با سرد مزاجی زنم چکار کنم؟

در این مقاله بخوانید

با سرد مزاجی زنم چکار کنم؟

(بی‌میلی بی‌علاقگی زن به رابطه جنسی)

 

داشتن اختلاف در سطح شهوت جنسی در زوجین غیر طبیعی نیست. طبق پژوهشی که توسط مجله اتحادیه پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شده است، در بیشتر موارد، این زن است که از لحاظ جنسی سردتر است.

این مشکل در صورتی که حل نشود، می‌تواند برای هر دو طرف نگران کننده باشد و حتی رابطه را در معرض خطر قرار دهد. سرد مزاجی زنان، دلایل بالقوه بسیاری دارد، از جمله مسائل پزشکی، مشکلات عاطفی و روان‌شناختی یا استرس‌های خانوادگی و کاری. خبر خوب این است که تعیین دلیل ریشه‌ای سرد مزاجی می‌تواند منجر به گزینه‌های درمانی موثری شود.

در واقع، پژوهش‌های انجام شده نشان داده که گرایش جنسی در زنان نسبت به مردان تفاوت دارد و زنان بصورت طبیعی گرایش جنسی کمتری داشته و اغلب نسبت به مردان کمتر به رابطه جنسی فکر می‌کنند.

طبق دستورالعمل آماری و تشخیصی اختلالات ذهنی (DSM-5) که توسط متخصصین سلامت ذهن استفاده می‌شود، عدم تمایل به رابطه جنسی تا سطحی افزایش می‌باید که باعث اضطراب و پریشانی در زنان می‌شود، تا جایی که رابطه و اعتماد به نفس او را برای شش ماه یا بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

سرد مزاجی خانم ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برخی از علائم تحریک پذیری پایین جنسی در زنان عبارتند از:

 

 

• فرد علاقه‌ای به فعالیت‌های جنسی ندارد

• فرد فاقد افکار یا تخیلات جنسی است

• بی میلی مشخصی در شروع رابطه جنسی وجود دارد

• کسب لذت از رابطه جنسی برای فرد دشوار است

• فرد از تحریک آلت تناسلی لذتی نمی‌برد
دلایل سرد مزاجی زنان

 

قابل ذکر است که برخی نوسانات در میل جنسی طبیعی است. عوامل زیاد دیگری هم وجود دارد که می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد و وجود آنها دلیلی برای سرد مزاج بودن نیست.
به‌ منظور جلوگیری از سرد مزاجی، با پزشک خود مشورت کنید تا دلیل آن و همچنین راهی برای درمان آن پیدا کنید. از آنجا که هیچ‌گونه آزمایش مشخصی برای تشخیص سرد مزاجی وجود ندارد، پزشک نسبت به علائم شما آگاهی پیدا می‌کند تا متوجه شود که چگونه سرد مزاجی شما چگونه روی رابطه زناشویی و زندگی شما تاثیر گذاشته است.
دلیل پزشکی

• آسیب به رگ‌های خو

در برخی موارد، یک عامل پزشکی پنهان ممکن است باعث سرد مزاجی شود.

مشکلات و داروهای زیر قابلیت سرد کردن مزاج را دارند:

نی یا عصبی بعد از بیرون آوردن رحم یا دیگر جراحی‌های مرتبط با دستگاه تناسلی

• مشکلات مزمن سلامتی مانند دیابت، کم کاری تیروئید، آرتروز، کم خونی، بیماری قلبی عروقی یا اختلالات عصب شناختی یا غده درون ریز

• درد فیزیکی یا مزمن، که ممکن است با یک مشکل پزشکی همراه شود

• اختلالات افسردگی و اضطراب

داروهای ضد افسردگی

• مشکلات فشار خون

• بی اختیاری در کنترل ادرار

• چاق بودن یا اضافه وزن داشتن

• کمبود هورمون، نوسانات هورمونی، یا پایین بودن سطح تستسترون

• جریان کم خون در قسمت واژن و رحم

• مشکلاتی از قبیل درد و سوزش در ناحیه واژن که رابطه جنسی را دردناک میکند

• یائسگی، حاملگی یا تغذیه نوزاد از سینه

در مواردی که داروهایی نظیر ضد افسردگی‌ها، باعث سرد مزاجی می‌شود، پزشک ممکن است نسخه‌ای شامل داروهایی با عوارض جانبی کمتر توصیه کند. هرگز بدون تایید پزشک مصرف داروها را قطع نکنید
دلایل فردی

استرس‌های زندگی روزمره می‌تواند روی سرد مزاجی فرد تاثیر بگذارد.

 

برای مثال، بسیاری از زنان بعد از بچه‌دار شدن به علت مشغله زیاد و خستگی، و اینکه فکرشان بیشتر روی بچه متمرکز است تا زندگی زناشویی، تمایل‌شان به برقراری رابطه جنسی کمتر می‌شود. اگر بدن فرد در طول زمان یا بعد از بچه‌دار شدن دچار تغییرات شود،  باز هم باعث سرد مزاجی خواهد شد.
استرس ناشی از کار هم می‌تواند روی مزاج فرد اثر منفی بگذارد، بویژه وقتی که فرد باید از خانواده نیز مراقبت کند. در این حالت در انتهای روز، خواب فرد نسبت به رابطه جنسی اولویت پیدا می‌کند. اگر فرد با استعمال بیشتر دخانیات و نوشیدن بیشتر الکل یا استفاده بیشتر از مواد دیگر –دارویی یا دیگر انواع مواد نسبت به حالت عادی، با استرس روزمره مقابله کند، احتمالا مزاج فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
دلایل مرتبط با رابطه زناشویی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که روی مزاج زن تاثیر می‌گذارد، کیفیت رابطه و ارتباط عاطفی وی با طرف مقابلش است.

مشکلاتی که می‌توانند در رابطه جنسی شما تاثیر بگذارند عبارتند از:

• رنجش خاطر و مشکلات زناشویی که به مدت طولانی حل نشده باشد

• تمایل زن برای کنترل یا تنبیه شوهر با مقاومت در برابر ایجاد رابطه جنسی

• خیانت توسط یکی از زوجین

• عدم توازن قدرت در رابطه زناشویی

در قبال سرد مزاجی زنم چکار باید کرد؟

هر دوی شما به یک میزان در مواجهه با این مشکل مسئولیت دارید، به این معنی که شما نباید کنار بنشینید و منتظر طرف مقابل باشید تا تغییر کند.
در ادامه نکاتی برای نزدیکی به شریک جنسی شما وجود دارد طوری‌که  است که احتمال اینکه او بخواهد بیشتر به شما نزدیک شود را بیشتر می‌کند:
آن را یک مسئله شخصی در نظر نگیریداختلاف در میزان تمایل جنسی زوجین خیلی شایع است.

 

گرچه رد کردن درخواست شما برای برقراری رابطه جنسی بصورت مکرر بدون در نظر گرفتن این مشکل سخت است، اما باید به خاطر داشته باشید که عدم علاقه همسر شما برای رابطه جنسی ممکن است فقط مربوط به شما، جذابیت، یا کیفیت شما به عنوان یک انسان نباشد. این مشکل ممکن است به دلیل اختلال هورمونی یا دیگر مسائل روانی باشد، یا حسی که فرد نسبت به خودش دارد.

 

گرچه شما بدون شک می‌خواهید این مسائل تغییر کند، و سعی خواهید کرد عواطف و احساسات خود را قوی‌تر کنید. کاری که می‌توان انجام داد این است که، با دادن حق انتخاب به او، به سادگی ترجیح خواهد داد که به رابطه جنسی احساس تمایل کند. این کار تفریح رفتن نیست که با نظر همسرتان راجع به چیزی، مخالفت کنید. برای مثال او ممکن است احساس کمبود کند. این شرایط به شما آسیب می‌زند، اما دردی را که برای شریک جنسی‌تان دارد دست کم نگیرید. حتی اگر او بصورت تدافعی عمل کند، همسر شما وقت زیادی را صرف فکر کردن به این موضوع می‌کند که شرایط رابطه بین شما مطلوب نیست. سعی کنید متوجه این موضوع بشوید.

خود را از این وضعیت بغرنج رها کنید.

به دوستی و رفاقت خود توجه کنید. بسیاری از زنان در این زمینه عجیب و غریب هستند، آنها از لحاظ جنسی تحریک نخواهند شد مگر اینکه به شما احساس صمیمیت داشته باشند. به این معنی که چیزهایی را که برایشان مهم است انجام دهید. وظیفه خود را به عنوان همسر انجام دهید، در انجام کارهای خانه کمک کنید، بیشتر در دسترس باشید،

 

سرد مزاجی زن ها

 

و از او راجع به اینکه روزش را چگونه گذرانده سوال کنید. به همین ترتیب کارهای ظریفی به این صورت انجام دهید: صبح برای او قهوه بریزید. یادداشت عاشقانه‌ای برای او بگذارید. از محل کار به او زنگ بزنید، فقط بخاطر اینکه به او بگویید که به فکرش بوده‌اید. یک شاخه گل رز با خود برای او به خانه ببرید. محبت و احساسات خود را بصورت ناگهانی نشان دهید و با این کارها، در حین برقراری رابطه جنسی، او به احتمال زیاد دوست دارد که از لحاظ جنسی به شما نزدیکتر شود.

اگر همسرتان درخواست شما مبنی بر برقراری رابطه جنسی را رد کرد

آخرین کاری که ممکن است بخواهید انجام دهید این است که مهربان و با ملاحظه باشید. اگر می‌خواهید زندگی زناشویی خود را از لحاظ جنسی بهبود بدهید و همسر شما نیاز دارد که به عنوان پیش نیاز از لحاظ عاطفی به شما احساس نزدیکی کند، انجام دادن کارهایی که شما را به او نزدیکتر می‌کند تنها راهی است که شما را به این هدف می‌رساند. شما ممکن است یا از انجام این کار خودداری کنید و یا اینکه از این شرایط بغرنج خلاص شده و به دوست داشتن او ادامه دهید. تجریه کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

 

سرد مزاجی زن ها
متفاوت کار انجام دهید بدون شناخت شما، می‌توان با کمی یقین پیش‌بینی کرد که طبق رفتار “این هم مثل بقیه” که به مردان نسبت داده می‌شود، شما بخاطر نیاز جنسی به دنبال شریک عاطفی خود هستید. و اگر این کار شما شدت گرفته و بصورت مداوم تکرار شود، احتمالا برای یکدیگر نقش بازی کرده‌اید.  شما برای رابطه جنسی سمت او می‌روید و او هم شما را رد می‌کند. و هرچه شما بیشتر اصرار می‌کنید، همسر شما تحت فشار و عصبانیت بیشتری قرار گرفته و از شما دورتر می‌شود. این وضعیت زمانی است که شما باید دنبال یک رویکرد جدید باشید.

در ابتدا، برای مدتی عقب نشینی کنید.

مهم نیست که چقدر برای شریک عاطفی‌تان جذاب هستید و چقدر ممکن است برای ایجاد عشق و علاقه آماده باشید، برای یک مدت زمان مشخص باید متعهد شوید که به او نزدیک نشوید. رابطه جنسی را برای مدتی شروع نکنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. راجع به برنامه خودتان با او صحبت نکنید. فقط عقب بنشینید و منتظر باشید. گاهی اوقات یک فرد سرد مزاج نیاز به زمان بیشتری دارد تا انرژی‌اش بازیابی شود. هنگامی که مسابقه طناب کشی‌تان به پایان رسید، او علاقه بیشتری نسبت به این موضوع نشان می‌دهد. این کار ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.
عقب نشینی کردن بویژه اگر احساس شهوت داشته باشید آسان نیست. اما اگر شما تاکنون آن را حداقل برای چند هفته امتحان نکرده‌اید، این کار را جزو انتخاب‌های خود قرار دهید.

این سوال ، یکی از سوالهای پر تکراره که به دلیل زیاد بودن جواب براتون تو سایت قرار دادم لطفا لینک رو دنبال کنید و جواب رو مطالعه بفرمایید

در جهت عکس عمل کنید:

آیا گفتن اینکه شما مطالعاتی کردید و اکنون درک بهتری از احساسات او دارید و بابت تمام جر و بحث‌ها متاسف هستید تاثیری در ذهن همسرتان ندارد؟ راجع به این فکر کنید: طرف مقابل کاری کرده که شما احساس کنید عاشق رابطه جنسی هستید و شما هم کاری کردید که او احساس عزب بودن داشته باشد. شما متقاعد هستید که حق با شماست، و او هم در طرف مقابل خود را محق می‌داند. اینها را از کجا متوجه شده‌اید؟ نمی‌شود تضمین کرد که گفتن این مسئله به طرف مقابلتان که احساسات او را بهتر درک می‌کنید باعث می‌شود که او با شما به داخل رختخواب شیرجه بزند، اما نگفتن این مسئله هم مکلی را حل نمی‌کند.
روی کارهایی که موثر است تمرکز کنید

 

آیا در زندگی زناشویی شما زمانی بوده که مسئله جنسی پر رنگ‌تر بوده است؟

 

زندگی زناشویی خود را فراتر از آن چیزی که در ابتدا بوده بررسی کنید. از خودتان بپرسید، ” زمان‌هایی که همسرم به رابطه جنسی علاقمند بود با الان چه تفاوتی وجود دارد؟” ببینید که آیا آن تغییرات قابل تکرار هستند. در صورت قابل تکرار بودن آن شرایط، آن را مجددا ایجاد کنید.
با احساسات قلبی او را لمس کنید بدون اینکه به ایجاد رابطه جنسی فکر کنید

زنان غالبا شکایت دارند که همسران‌شان فقط در مواقعی که نیاز به رابطه جنسی داشته باشند آنها را لمس می‌کنند.

 

این کار باعث سردی آنها می‌شود. در صورتیکه، به عنوان یک مرد، دارای شهوت زیادی هستید، این در مورد شما صدق می‌کند تا آن را در رابطه با همسرتان به خاطر بسپارید. او ممکن است بخواهد که او را درآغوش بگیرید، نوازش کنید، دستش را لمس کنید، روی مبل کنار او بنشینید، یا او را با احساس و نه به قصد رابطه جنسی ببوسید. بسیاری از زنان می‌گویند که مردان از در آغوش گرفتن آنها بدون اینکه دستشان به سمت قسمت‌های پایین بدنشان برود، ناتوان هستند. از آنجا که بسیاری از زنان نیاز به محبت بدون چشم‌داشت جنسی از سوی مردان دارند، آنها از اینکه لمس کردنشان به عنوان یک ابزار پیش نوازش در نظر گرفته می‌شود اذیت می‌شوند.

اگر اینها برای شما آشناست، سعی کنید بسیار عاطفی بوده و از لمس وی به قصد رابطه جنسی خودداری کنید. طرف مقابلتان قدردان شما و این کارتان خواهد بود. او ممکن است با خود فکر کند که در دنیا چه خبر است. و آن دقیقا چیزی است که شما می‌خواهید، رواج الگوهای قدیمی بی حاصل. زمانی که شما شروع به انجام کارهایی می‌کنید که با روح و روان او بازی می‌کند، او هم تمایل خواهد داشت که کارهایی انجام دهد که با روح و روان شما بازی کند.

به پیش‌نوازی و عشق‌بازی قبل از رابطه جنسی با طرف مقابل‌تان احترام بگذارید

اگر یکی از طرفین با گرایش جنسی کمتر، با همسرش راجع به شرایطی صحبت کند که وی نیاز دارد تا در موقعیتی قرار بگیرد تا از رابطه جنسی‌اش لذت ببرد، طرف مقابل که گرایش جنسی شدیدتری دارد اغلب این درخواست را درک نکرده و یا حداقل آن را بدون دلیل و مدرک نمی‌پذیرد. برای مثال، اگر همسر یک فرد به شوهرش بگوید که ترجیح می‌دهد در شب رابطه جنسی داشته باشد تا در صبح، شوهر فکر می‌کند که او ممکن است در حال طفره رفتن از برقراری رابطه جنسی است (برای اکثر مردان، اوج هورمون تستسترون بین 7 تا 8 صبح است، در حالیکه هورمون تستسترون در زنان در عصر به اوج خود می‌رسد).

 

اگر شوهری به همسر خود بگوید که شهوت او بعد از دوش گرفتن یا وقتی که بچه‌ها خواب هستند بیشتر می‌شود

 

، همسرش ممکن است فکر کند او فقط در حال طفره رفتن است تا از برقراری رابطه جنسی فرار کند. اما واقعیت این است که اینها عذر و بهانه نیستند. شما ممکن است به سختی آن را باور کنید، چرا که شما دوست دارید بدون درنگ این کار را انجام دهید،

 

در حالیکه ممکن است همسر شما واقعا به شرایطی نیاز دارد تا در موقعیتی قرار گیرد

که احساس آرامش، راحتی و شهوت کند. تا حد ممکن، سعی کنید

به این درخواست‌ها احترام بگذارید و زمانی که همسرتان با تمام وجود به شما اعتماد دارد،

عزت نفس طرف مقابل را حفظ کنید. این درخواست‌ها را بدون دلیل پذیرفته و سعی کنید فضایی بوجود بیاورید

که به احتمال زیاد برای تحریک جنسی شریک جنسی‌تان سودمند باشد.

 

 

اگر همه این راه‌ها شکست خورد، بطور بی رحمانه‌ای صادق باشید

 

متاسفانه روابط زناشویی که در آنها شوهر از روابط جنسی ناراضی باشد، در نهایت به خیانت یا طلاق ختم می‌شود.

شما هم ممکن است به این گزینه‌ها نیز فکر کنید. اما خیانت یک راه‌حل ناجوان‌مردانه است. حتی اگر این کار بطور موقت شما را راضی کند،

اما انجام این کار فقط شرایط را در خانه پیچیده‌تر می‌کند. گرچه خیانت یا طلاق گاهی اوقات به عنوان یک زنگ هشدار برای طرف مقابل عمل می‌کند، اما نمی‌توان همیشه روی آن حساب کرد.
به یک متخصص مراجعه کنید

 

اگر شهوت جنسی زیاد در زندگی روزمره برای شما آزار دهنده است، ممکن است نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشید.

 

تفاوت در میزان میل جنسی زن و شوهر یک امر طبیعی است اما زن و شوهر باید راهی پیدا کنند تا علیرغم وجود این تفاوت برای رابطه زناشویی با هم به تفاهم برسند و خواسته و تمایلایت هر دو طرف برآورده شود. میزان تمایل جنسی خانم‌ها ممکن است بدلیل عواملی مانند شرایط فیزیکی بدنشان، استرس ناشی از کار و زندگی مشترک و وجود مشکلات در روابط با همسرشان به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد.

 

اما شما بعنوان همسر او و کسی که تمایل جنسی بالاتری دارد باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

• اینکه تقاضای شما برای برقرار رابطه جنسی توسط همسرتان رد می‌شود دلیل بر عدم جذابیت شما نیست

• از لحاظ احساسی برای نزدیک شدن به همسرتان تلاش کنید
• روش‌های جدید برای رابطه جنسی با همسرتان را امتحان کنید تا جذابیت زناشویی را هم برای او هم برای خودتان بالا ببرید

• بررسی کنید در گذشته تحت چه شرایطی همسرتان بیشترین تمایل به رابطه جنسی را داشت همان شرایط را فراهم کنید
 
• به خواسته‌های جنسی همسرتان نیز احترام بگذارید
• برقراری روابط خارج ازدواج کمکی به حل مشکل نمی کنید و مشکلات‌تان را بدتر و بحرانی تر می کنند

در نهایت شما باید حتما از متخصص کمک بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرحواره های روانی یونگ