مشاوره روانشناسی راحله هنری

درمان اختلال دوقطبی ( افسردگی-شیدایی)

اختلال دوقطبی نام یکی از اختلال های روانی است که در گذشته با نام بیماری شیدایی- افسردگی شناخته شده بود ، این اختلال نوعی اختلال مغزی و رفتاری است که با تغییرات در خلق و خو و انرژی فرد مشخص می شود. به طور کلی با نوسانات خلقی شدید همراه است و بارز ترین ویژگی اختلال دوقطبی به شمار
می رود. جالب است بدانید که این اختلال بیشتر در دوران پس از بلوغ و اوایل بزرگسالی اتفاق می افتد. البته این مورد استثنا هم دارد و در مواردی در افراد زیر 18 سال نیز مشاهده شده است. این اختلال دو قطبی دارای دو بخش است یک بخش که فرد بسیار خوشحال(شیدا) و یک بخش بسیار ناراحت است( افسردگی) و معمولا حد وسطی ندارد.

 

تشخیص اختلال دوقطبی

اولین مرحله تشخیص یک اختلال است ، و تشخیص اختلال دوقطبی می تواند هم آسان باشد و هم دشوار. افراد مبتلا به اختلال دو قطبی تغییرات خلق و خو بسیاری را تجربه می کنند و این تغییرات زندگی و روزمره آن ها را می سازد. اما نکته قابل اهمیت این است که همیشه تغییر و تحول در خلق و خو نشان دهنده اختلال دوقطبی نیست.
تشخیص اختلال دوقطبی مثل چکاب های آزمایش خون نیست که به سادگی یا با چند عدد تست به راحتی بتوان تشخیص داد. بنابراین روانشناسان برای تشخیص از ترکیبی از روش ها استفاده می کنند.

 

قبل از تشخیص اختلال دو قطبی چکار کنم؟

قبل از تشخیص اختلال دو قطبی ممکن است خودتان در خود تغییرات مدوام خلق و خو را حس کنید. در دورنتان احساس یک غلیان و بی قراری داشته باشید که نسبت به اختلال دوقطبی مشکوک شوید. اگر یک لحظه امیدوار و لحظه ای بد نا امیدید و…. به مشاور روانشناس مراجعه کنید.

نوسانات یک فرد دوقطبی چگونه است؟

ممکن است هریک از ما در طول روز فراز و نشیب های مختلفی رو در سطح انرژی و رفتارمان احساس کنیم که این می تواند به خاطر استرس های کاری و یا حواشی روزمره این روزهای زندگی ما باشد. اما نوسانات اختلال های دوقطبی شدید تر و پرتکرار تر می باشد. اگر خودتان حس می کنید بیش از دچار این مشکل هستید و یا دیگران و اطرافیان شما نوسانات خلق و خو شما را شناسایی کردند پیشنهاد می شود سریعا به پزشک روانشناس مراجعه کنید.

علائم اختلال دوقطبی

همانطور که بارها گفته شد اگر نوسانات خلق و خو شدیدی را دارید، اگر یک لحظه خوشحال و یک لحظه ناراخت یک لحظه امیدوار و یک لحظه ناامید هستید. اگر خوشحالی تان غیر طبیعی و و ناراحتی تان نیز به همچنین است احتمالا دچار اختلال دوقطبی هستید

بررسی شرایط مختلف تیروئید ، پرکار و کم کار بودن آن ها نیز مورد توجه پزشک روانپزشک قرار می گیرد . ممکن است که در این خصوص آزمایشی برای شما نوشته شود.
وظیفه غده تیروئید ترشح یک سری هورمون هاست که به تنظیم بسیاری از عملکرد بدن مربوط می شود. اگر بدن به مقدار کافی هورمون تیروئید ترشح نکند بخشی از عملکرد مغز مختل می شود که باعث همین نوسانات رفتاری می باشد.

دیگر علائم اختلال دوقطبی

همانطور که گفته شد  نوسانات رفتاری در اختلال دوقطبی بسیار وجود دارد و بنابراین ما دو حالت در فرد مبتلا می بینیم. در حالت اول بسیار خوشحال و مانیا و در ی حالت بسیار ناراحت و افسرده خواهد بود بنابراین ما دو نوع علائم داریم.

علائم شادی بسیار زیاد و مانیا و خوشحالی در دوقطبی

  1. شادی و هیجان غیرقابل کنترل و پرانرژی
  2. فعالیت ها و انرژی زیاد آن ها به طور قابل توجهی احساس می شود.
  3. کم خواب شده اند و میلی به خواب ندارند.
  4. بسیار پر حرف می شوند
  5. توانایی تمرکز خود را از دست داده و نمی توانند تمرکز داشته باشند.
  6. توانایی تصمیم عاقلانه را از دست داده و کاملا هیجانی تصمیم می گیرند.

علائم ناراحت بسیار زیاد و افسردگی  در دوقطبی

  1. کاملا افسرده به نظر می رسند و رفتار مودی خواهند داشت.
  2. نسبت به بقیه افراد بی تفاوت خواهند شد و نظری نسبت به آن نخواهند داشت.
  3. بی قراری و کندی در روند کار آن ها مشهود خواهد بود.
  4. گاها افکار خودکشی و خودزنی در آن ها رویت می شود.
  5. خستگی مفرط
  6. احساس بی ارزشی و عذاب وجدان

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرحواره های روانی یونگ